Contacta'ns: 627 086 370 // info@sumem.cat

Què és la web 2.0?

web-2-0El fet que aquest concepte no tingui una definició “oficial” ja indica la seva naturalesa: la web 2.0 és una nova generació de webs que podríem dir que es caracteritza per ser fruit d’una construcció col·laborativa. El primer a utilitzar aquesta expressió fou Tim O’Relly, en una conferència el 2004, i des d’aleshores s’ha evolucionat molt, fins al punt que actualment ja es parla de la web 3.0…

A la web 1.0 consultàvem passivament la informació que algú produïa per a nosaltres: de les enciclopèdies Encarta o Britannica fins al “Callejero” de les “Páginas Amarillas”. Ara, resolem els dubtes a través de la Wikipedia i ens orientem geogràficament gràcies al Google Maps. Però, a més de fer consultes, també podem incloure-hi fàcilment contingut (wikipedia té quasi 24 milions d’articles en 285 idiomes diferents, distribuïts en més de 91 milions de pàgines). Del portal Terra TV hem passat al canal YouTube; d’escoltar música a través de Los 40.com, a organitzar i compartir les interpretacions preferides a Spotify; de buscar feina a Infoempleo o Infojobs, a tenir un perfil professional a LinkedIn i gestionar la nostra pròpia xarxa de contactes; de passar-nos documents mitjançant el correu electrònic, a treballar al núvol gràcies a GoogleDocs, Teambox o Drive; de consultar les notícies de les pàgines webs dels diaris, a mirar les informacions filtrades i seleccionades pels propis usuaris a través de portals com Menéame o Digg…

L’usuari esdevé el centre de tot

La web 2.0 suposa un canvi de mentalitat perquè els usuaris evolucionen de receptors a creadors actius de contingut, transmissors i seleccionadors de la informació: s’organitzen en comunitats que es basen en la participació i en la interactivitat, i esperen beneficiar-se de serveis i continguts gratuïts i de fàcil ús. Tot això porta a una nova filosofia de compartir i de creació col·laborativa que deriva en el desenvolupament de noves tecnologies web i en l’ús de software lliure. L’usuari, doncs, esdevé el centre de tot.

La comunicació de masses ha desaparegut. La teoria de l’agenda setting, segons la qual els mitjans de comunicació tradicionals prioritzaven i establien els temes que conformen l’actualitat (“el que no surt als mitjans no existeix”), ha quedat superada pel poder democràtic dels internautes, que decideixen quins continguts són rellevants i exerceixen de prescriptors en les seves esferes d’influència (confiem més en el que ens recomana un amic o familiar que en la publicitat o informació que surt als mitjans tradicionals). L’usuari ja no és passiu: abans de prendre una decisió s’informa i, per tant, es torna més exigent. Vol, a la vegada, ser escoltat i espera obtenir resposta als seus comentaris, suggeriments o crítiques.

Ja no val, només, tenir una pàgina web que serveixi d’aparador

A partir d’aquí, les marques s’han d’adaptar a la nova realitat virtual i s’afanyen a reestructurar els seus webs prioritzant la usabilitat, amb dissenys senzills, amigables i intuïtius, sense elements addicionals que alenteixin la càrrega de les pàgines. I amb una idea clara de l’objectiu que volen atènyer! Ja no val, només, tenir una pàgina web que serveixi d’aparador; cal dissenyar-la i organitzar la seva arquitectura tenint en compte per a què volem que serveixi: Per donar a conèixer qui som i què fem (branding)? Per vendre productes a través d’una botiga online (marketing)? Per aconseguir finançament (crowdfounding)? Per captar tràfic i generar contactes? Per…? Només amb una bona planificació podrem beneficiar-nos al màxim de les potencialitats del 2.0, i tant entitats com empreses comencen a entendre la importància de tenir veritables converses amb el seu entorn. L’evolució cap aquest nou model d’interacció i comunicació esdevé, doncs, fonamental.

Interactivitat, participació i conversa són les claus per a una bona comunicació en el món 2.0

Però cal anar més enllà: hem de prendre consciència que tothom –persona física, entitat o empresa- té una identitat digital, encara que no ho hagi planificat. Des d’aquest punt de vista, no és millor posar-hi atenció per mirar d’oferir la millor imatge possible?

En el fons, no som tan lluny del món analògic: la credibilitat continua essent la pedra angular de tota relació. És fonamental, doncs, establir una estratègia de publicació de continguts transparent, àgil i de fàcil accés. Interactivitat, participació i conversa són les claus per a una bona comunicació en el món 2.0.

Sònia Cormenzana
Sumem

Aquest lloc utilitza cookies. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les mencionades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies. Feu clic a l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies